Per Wizén (SWE)
www.perwizen.com


Introduction

Initially, Per Wizén’s works may look like paintings or photographs of paintings. This may be seductive. But there is nothing pleasantly seductive about the contents of Wizén’s images, fraught with different, violent and troubling relations as they are, and the technique he uses to achieve them resembles that of sampling in much of contemporary music.

The process of production is much more complex than the first glance may hint at. What we are seeing starts with minute collage work made by hand. Reproductions from art books have been cut up and laboriously pieced together to form startling new pictures. Wizén is not a passive consumer of art historical works. This is post-production art history. Based on close observation and analysis of the originals. Wizén recreates pictures that have never existed.


Review Per Wizén konsten.net - Skissernas Museum Lund (National Museum of Public Art)


Review Per Wizén Sydsvenska Dagbladet - Skissernas Museum Lund
(National Museum of Public Art)


Interview Per Wizén Swedish Public Radio

Per Wizén - Review Oct 11 Svenska Dagbladet

VOLTA NY March 2009

Review Malmö Art Museum Dec 2008

Kroppen, konst och vetenskap - National Museum of Art

Kabinetten Van De Vleeshal Nov - Dec 1999


Skissernas Museum, Lund / National Musum of Public Art 2014

Konstverkets födelse - collagets subversiva kraft
(installation view)



Konstverkets födelse - collagets subversiva kraft
(installation view)




Subterranean

I samma ögonblick som du kliver över tröskeln till gallerirummet befinner du dig under jord. Du rör dig på ett annat plan av verkligheten än där du vanligen brukar vistas. Nyfiken har du tagit ett steg ner i kaninhålet, och står på platsen där Per Wizéns konstverk utspelar sig. Utställningen visar ett collage som i sig rymmer ett myller av mikroskopiska bilddelar. Collagen består av pusselbitar vars motiv är tagna från Sir John Tenniels originalillustrationer av Lewis Carrolls klassiska berättelse Alice i Underlandet från 1865.

Wizén har de senaste åren arbetat med en handfull bilder som utgår från detaljer ur Tenniels illustrationer. Collagen du ser i utställningen bildar en sorts mellanstadium till de färdiga konstverken. Men samtidigt är de en absolut nödvändig del i Wizéns noggrant utarbetade arbetsprocess. Alla hans tidigare verk är fotografiska förstoringar av collage som byggts upp av bilder från konsthistoriska böcker. Även utställningens två collage kommer att reproduceras, men i sin befintliga storlek. För att kunna arbeta med de svartvita linjerna i Tenniels illustrationer, var Wizén från början tvungen att förstora materialet till en hanterbar skala.

Wizén tänjer ut och omskapar Tenniels detaljer till nya och helt egna verk. Han öppnar stämningslägen och dolda budskap som han uppfattar finns under ytan på Tenniels bilder. Dessa är del av en bildkultur som föregår Freuds banbrytande insikter om hur vårt undermedvetna fungerar – en given referens för Wizén. Visuella ekon från Stanley Kubricks filmbilder och från renässanskonstnären Paolo Uccellos målningar är också närvarande i Wizéns associationsrika scenerier.

I Carrolls efterföljd brukar den japanske författaren Haruki Murakami ofta placera sina huvudpersoner i djupa brunnar, där ett slags identitetsförvridningar äger rum. Verkligheten börjar lösas upp omkring romangestalterna som är oförmögna att förflytta sig. Förloppet innefattar både ett sönderdelande och ett sammanfogande. Det är drag som känns igen från Wizéns collage, som med en briljant grafisk precision arbetar med besläktade och lika oroväckande omvandlingsprocesser.


/Magnus Bons

Subterranean, 2007-2012
(original collage, front side, work in progress)



Subterranean, 2007-2012
(original collage, back side, work in progress)



Per Wizén, EntrActe, Kukje Gallery, 2009
(installation view, Kukje Gallery, 2009)



Per Wizén, Reworkings, Brooklyn Museum of Art, 2009
(installation view, Brooklyn Museum of Art, 2009)



Per Wizén, Malmö Art Museum, Malmö, 2009
(installation view, Malmö Art Museum, 2009)



Per Wizén, Malmö Art Museum, Malmö, 2009
(installation view, Malmö Art Museum, 2009)



Coil, 2008
140X300cm, cibachrome from paper collage
edition 3+2AP
(Spiralling/Coil, 2007-2008)



Spiralling #6, 2008
45X60cm, cibachrome from paper collage
edition 5+2AP
(Spiralling / Coil, 2007-2008)



The Hunt, 2006
140X380cm, cibachrome from paper collage
edition 3+2 AP
(Quiet Battles, 2005-2006)



Intermission, 2005
125X172cm, cibachrome from paper collage
edition 5+2AP
(Quiet Battles, 2005-2006)



Top, 2006
diameter 50cm, cibachrome from paper collage
edition 5+2AP
(Quiet Battles, 2005-2006)



Spin, 2001
123X238cm, cibachrome from paper collage
edition 5+2AP
(Spin, 2001)



Spin, 2001
110X88cm, silkscreen
edition 5+AP
(Spin 2001)



Reworkings, 1998
125X132cm, cibachrome from paper collage
edition 3+2AP
(Reworkings, 1998)



Reworkings, 1998
100X171cm, cibachrome from paper collage
edition 3+2AP
(Reworkings, 1998)



Kabinetten Van De Vleeshal, 1999
(installation view)



Kabinetten Van De Vleeshal, 1999
(installation view)